Uppdatering 2017-08-31:
Eddy har svarat via ett inlägg på sin blogg. Han har publicerat min text i sin helhet kommentarerna och i själva inlägget citerar han bitar och bemöter dessa.
Vi har nu officiellt avslutat denna debatt.
Här hittas hans svar:
http://flyktlinjer.blogspot.se/2017/08/samtalet-om-sanningen-fortsatter.html
Hej Eddy
Tack för ditt senaste inlägg i vårt samtal!
Det gjorde mig glad för att jag tror att jag nu klarare förstår hur du tänker samt uppriktigt förvånad och perplex av hur du tolkar det jag skriver och hur du argumenterar. Att du i mina ögon tolkat mig i det närmast tvärt om mot vad jag menar manar dock till eftertanke och visar på hur svårt det är att uttrycka sig så att mottagaren tolkar texten på samma sätt som avsetts.
Det gjorde mig glad för att jag tror att jag nu klarare förstår hur du tänker samt uppriktigt förvånad och perplex av hur du tolkar det jag skriver och hur du argumenterar. Att du i mina ögon tolkat mig i det närmast tvärt om mot vad jag menar manar dock till eftertanke och visar på hur svårt det är att uttrycka sig så att mottagaren tolkar texten på samma sätt som avsetts.
Vi börjar i det som gör mig förvånad och perplex
Du säger:
”Jag säger absolut inte att du
faller i den postmoderna, sanningsrelativistiska fällan men det finns en
uppenbar risk, om man ser på sanning som något flytande och godtyckligt. […] En
del av postmodernismens företrädare, men framförallt belackarna, uppfattar
sanningen på just det sätt som du här ger uttryck för: Som något
godtyckligt, i betydelsen föränderligt, socialt upprätthållet och avhängigt
samhällets maktordningar. Postmodernisterna menar att sanning ÄR godtyckligt
och att det inte existerar något annat än språk och språklig förändring. Det
menar inte jag (jag tror heller inte att du menar det Jesper).” (min
understrykning)
Om jag läser dig rätt här så menar du att jag:
a)
riskerar att falla i den
postmodernistiska, sanningsrelativistiska fällan,
b)
ger uttryck för att jag
uppfattar sanningen som något godtyckligt/föränderligt, socialt upprätthållet
och avhängigt samhällets maktordningar, samt
c)
att jag troligen inte menar
att det bara är språk och språklig förändring som existerar.
Denna din tolkning av vad jag skriver gör mig uppriktigt
förvånad.
För att börja svara bakifrån så har du helt rätt i att jag inte menar att det bara existerar språk och språklig förändring. Tvärt om så menar jag att världen är materiell och har en objektiv, av oss oberoende existens samt att vi kan nå kunskap om denna. Att detta är min utgångspunkt trodde jag framgick i och med mina exempel (med bland annat godiset i garderoben) samt mitt framhävande av att jag anser att termen ”sanning” bör beteckna begreppet ”en beskrivning på relationen mellan ett uttalande och ett faktum där uttalandet korrekt återspeglar detta faktum” – det vill säga att det vi påstår om världen också är så som världen är. Jag uppfattar alltså inte sanningen som något godtyckligt/föränderligt, socialt upprätthållet och avhängigt samhällets maktordningar. Utan jag uppfattar sanningen som ”korrekt tolkning av sakernas tillstånd”.
Att jag skulle riskera att falla i någon sanningsrelativistisk fälla ser jag därför som uteslutet och för mig var detta en underförstådd utgångspunkt. Givet denna utgångspunkt framstår det alltså som underligt att du tolkat mig på detta sätt. Men eftersom du ändå gjort det har jag uppenbarligen inte lyckats uttrycka mig klart nog tidigare. Men med det ovan sagda hoppas att jag nu har gjort det.
För att börja svara bakifrån så har du helt rätt i att jag inte menar att det bara existerar språk och språklig förändring. Tvärt om så menar jag att världen är materiell och har en objektiv, av oss oberoende existens samt att vi kan nå kunskap om denna. Att detta är min utgångspunkt trodde jag framgick i och med mina exempel (med bland annat godiset i garderoben) samt mitt framhävande av att jag anser att termen ”sanning” bör beteckna begreppet ”en beskrivning på relationen mellan ett uttalande och ett faktum där uttalandet korrekt återspeglar detta faktum” – det vill säga att det vi påstår om världen också är så som världen är. Jag uppfattar alltså inte sanningen som något godtyckligt/föränderligt, socialt upprätthållet och avhängigt samhällets maktordningar. Utan jag uppfattar sanningen som ”korrekt tolkning av sakernas tillstånd”.
Att jag skulle riskera att falla i någon sanningsrelativistisk fälla ser jag därför som uteslutet och för mig var detta en underförstådd utgångspunkt. Givet denna utgångspunkt framstår det alltså som underligt att du tolkat mig på detta sätt. Men eftersom du ändå gjort det har jag uppenbarligen inte lyckats uttrycka mig klart nog tidigare. Men med det ovan sagda hoppas att jag nu har gjort det.
Om jag ska våga mig på en gissning om varför du tolka mig
som du gör så gissar jag att du tolkar mitt uttalande om att det är vi själva
som väljer vilken betydelse ordet sanning ska ha som att detta riskerar att bli
en sanningsrelativistisk ståndpunkt.
Jag menar fortfarande att det är vi som väljer termer
för våra begrepp och när jag har diskuterat term och begrepp i detta
vårt samtal så har jag i första hand gjort det på en språklig nivå. Jag har
försökt att framhäva betydelsen av att låta en term vara klart
definierad och förklarad samt att man för kommunikationens och klarhetens skull
bör hålla sig till samma begrepp för en term så att denna term
inte helt plötsligt får beteckna ett annat begrepp.
Det är först i och med mitt framhävande av det konkreta begreppet för termen sanning som jag närmat mig en ontologisk nivå. Här anser och hoppas jag alltså att jag nu rätat ut alla frågetecken rörande min syn på verklighetens ontologiska grund.
Men för att sammanfatta:
Det är först i och med mitt framhävande av det konkreta begreppet för termen sanning som jag närmat mig en ontologisk nivå. Här anser och hoppas jag alltså att jag nu rätat ut alla frågetecken rörande min syn på verklighetens ontologiska grund.
Men för att sammanfatta:
På en språklig nivå väljer vi läte för att beteckna begrepp och gällande vilken
term som ska beteckna det konkreta begreppet ”en beskrivning på relationen
mellan ett uttalande och ett faktum där uttalandet korrekt återspeglar detta
faktum” så är termen sanning best lämpad. Sanningen är alltså det man uppnår då
man uttalar sig om verkligheten på ett sätt som är riktigt – godiset ligger i
lådan i garderoben precis som du sa.
Vidare är jag perplext över ditt sätt att argumentera. Du
målar upp en bild av något (postmodernistisk sanningsrelativism) för att sedan
säga att du själv inte tror på detta något samt att jag troligen inte heller
gör det. Att du ändå målar upp denna bild blir dock en typ av ”priming” där
läsaren leds in i tankarna om min eventuella sanningsrelativism trots att du
påpekar att det troligen är fel. Det blir lite som att säga till sin respektive
som kommer sent hem från firmafesten att ”Jag tror inte att du varit otrogen…”.
Nu fortsätter vi med det som gör mig glad
Jag tycker att jag fått en klarare bild av vad
du menar i och med det senaste svaret och det tycker jag är bra. Jag har nedan
försökt att sammanfatta vad du säger men jag har kastat om ordningen något för
att sammanföra de uttalanden som följer samma tematik samt numrerat uttalandena
för att tydliggöra.
Du säger:
1.
Att det i språket i vardagen
måste råda ”konsensus om ordens betydelse” för att språket ska ”fungera”, att
det i ”en vardaglig kontext” är ”viktigt med stringens”.
2.
Att sanning i
vardagssammanhang måste ha en klart definierad betydelse ”annars brakar
vardagskommunikationen samman”.
3.
Att det i forskarsammanhang
”måste vara möjligt att öppna upp och reflektera över rimligheten i ordets
betydelse”.
4.
Att man i ett vetenskapligt
och filosofiskt sammanhang måste kunna ”ställa olika definitioner [av sanning]
mellan (sic!) varandra och även glida på betydelserna för att reflektera och
analysera, i akt och mening att komma fram till en bättre definition.”
5.
Att det ”INTE råder konsensus
om ordet/begreppet sanning innebörd”.
6.
Att du skriver för att bidra
till en utveckling av ”en bättre, giltigare och mer användbar definition av
ordet”.
Gällande punkterna 1-6 så verkar det
helt enkelt för det första som vi ser olika på vikten av klarspråk och tydliga
definitioner. Jag menar att det alltid är viktigt men att det är särskilt
viktigt i filosofiska eller vetenskapliga sammanhang. För det andra måste man
så klart kunna utforska ett begrepps historiska och nutida användning. Men
detta menar jag gör sig bäst som idéhistoria och begreppsanalys där just en
term och dess begrepp är i fokus och undersöks. Detta till skillnad från där
jag i min argumentation och skriftställning använder ett ord där termens
begrepp bör vara noga definierat. För det tredje så har vi tidigare konstaterat
att vi båda håller med om att det inte existerar koncensus om termen ”sannings”
begrepp. Men gällande vilka slutsatser man ska dra av detta och vilka
konsekvenser det ska få, där skiljer i oss åt. Och jag vill hävda att om du
vill bidra till ”en bättre, giltigare och mer användbar definition av ordet” så
bör du skilja på när du gör en begreppsanalys av andras användning av ordet och
då du själv använder det.
7.
Att mitt hävdande att det är
vi som väljer vilket begrepp som vi vill att termen sanning ska beteckna är
”passiv och lite världsfrånvänd”.
8.
Att det inte är ”upp till
dig, mig eller någon annan att avgöra” vilken betydelse termen sanning ska ha.
Gällande punkterna 7-8 så tycker jag att
din värdering av mitt ställningstagande som ”passiv och lite världsfrånvänd” är
märkligt. Jag hävdar ju att vi själva väljer vilken betydelse en term ska ha.
Jag skulle säga att detta är en högst aktiv verksamhet, jag är inte bara en passiv
vidareförmedlare utan är i min språkhandling en skapare av betydelse. Som jag
ser det är det alltså upp till både dig och mig och alla andra att hela tiden
avgöra vilken betydelse en term ska ha. Självklart kan jag inte räkna med att
min vilja övertrumfar alla andra men givet att 99 % av alla ord är
oproblematiska och att jag har en viss makt över åtminstone den betydelse jag
vill att en ”problematisk” term ska ha när jag själv använder den så kan jag
genom att noga förklara vilket begrepp jag vill att termen ska ha verka för att
min åsikt i alla fall får en röst samt att läsaren förstår vad jag menar. Men
att detta inte alltid lyckas står klart om inte annat av det ovan sagda rörande
din tolkning av mig.
Vidare säger du:
9.
Att det inte är ”så enkelt
som att man bara bestämmer sig för vad ordet ska betyda, för relationen mellan
ordet sanning och verkligheten är ett av de kanske viktigaste och mest
konfliktfyllda områden inom vetenskapen”.
10.
Att sanning för dig ”är ett
vetenskapsteoretiskt begrepp vars innebörd jag undersöker för att samhället och
vetenskapen bättre ska kunna förstå världen så som den fungerar i praktiken”.
11.
Att sanning handlar om
”relationen mellan utsagan och verkligheten [men att man också kan] undersöka
begreppets föränderliga innebörd, dess funktion samt möjligheter och
begränsningar”.
12.
Att sanning (samt eventuellt
andra ord i samma genre) intar en särställning och skiljer sig från vardagliga
ord (som smör och glädje).
13.
Att sanning beskriver ”något
som inte ännu existerar”.
Gällande punkterna 6 samt 9-13 så vill jag våga mig på en analys, som kanske inte stämmer. Du får rätta mig och förklara noggrannare hur du menar om jag har fel.
Givet det du säger om att du menar att sanning (samt eventuellt andra termer)
intar en särställning gentemot andra ”vanliga” ord så frestas jag att dra
slutsatsen att du ansluter dig till en så kallad essensialistisk förståelse av
definitioner. Kanske skulle du använda en annan term än essensialistisk i detta
sammanhang men det jag avser är en tanke att termer har speciella
betydelser som man kan komma fram till. Denna filosofiska ståndpunkt
härstammar, som så mycket annat, från Aristotelse som menade att den
definierade termen var ett namn på ”tingens väsen”, att man för att definiera
en term måste ge en uttömmande beskrivning av tingets essensiella egenskaper
(du får ursäkta historielektionen men jag tänker att jag också skriver för
andra läsare).
”Sanning” skulle i detta fall alltså enligt denna ståndpunkt ha ett antal essensiella egenskaper vilka måste undersökas och kommas fram till för att en ordentlig definition av termen ska kunna ges.
”Sanning” skulle i detta fall alltså enligt denna ståndpunkt ha ett antal essensiella egenskaper vilka måste undersökas och kommas fram till för att en ordentlig definition av termen ska kunna ges.
Mot denna ståndpunkt - som jag alltså inte vet
att du ansluter dig till men ändå dristar mig till att tro att du gör,
alternativt någon variant av denna tanke - kan resas två olika typer av
invändningar:
a)
Vilka argument finns det för
att det förhåller sig på detta vis? Hur vet man att vissa termer har
essensiella egenskaper? Hur avgör man vilka termer som har denna typ av
essensiella egenskaper och vilka som bara är ”helt vanliga”? Finns det möjligen
ytterligare andra kategorier av ord förutom dessa två och hur kommer man i så
fall fram till det?
b)
Att det istället är så att
termer är namn/läten/”stenografiska etiketter” på längre betydelser/begrepp.
Termen och dess begrepp är här utbytbara mot varandra. Den enda skillnaden är
att termen är ett kort sätt att säga samma sak som begreppet säger med fler
ord. Utgår man från denna ståndpunkt så frågar man sig inte ”Vilka essensiella
egenskaper definierar en hundvalp?” utan ”Vad kallar vi en ung hund?”; inte
”Vad är gravitation?” utan ”Vad kallar vi det faktum att objekt dras mot
varandra enligt Newtons princip?”.
Med detta tror jag mig om att ha sagt följande:
·
Jag ansluter mig till en
materialistisk/realistisk position och en syn på språket som utesluter
sanningsrelativism och dylikt.
·
Jag är förvånad över hur du
tolkat mig samt perplex över ditt sätt att argumentera men hoppas att jag nu
har förtydligat mig och rett ut missförståndet.
·
Jag hävdar att på en språklig
nivå så bestämmer vi alla vad en term ska betyda och vilken stenografisk
etikett vi vill ge ett begrepp samt att dessa är utbytbara mot varandra (den
ena är bara längre) så länge vi är stringenta och konsekventa och använder
samma term för samma begrepp och vise versa.
·
Att en essensialistisk
förståelse av definitioner av termer är inkorrekt. Att jag misstänker att du
ansluter dig till denna position men att jag ser fram mot din åsikt i frågan.
Med vänlig hälsning
Jesper Grip
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar