onsdag 9 december 2015

Välkommer till är det säkert


Hur vet vi vad vi vet att vi vet?

Hur når vi kunskap om världen omkring oss och om oss själva?

Kan vi vara säkra på att det vi tror att vi vet är sant, och hur mäter man det i så fall?

Frågor om osäkerheter och om kunskapens förutsättningar och möjligheter samt vetenskapen många och långa vindlingar fascinerar och frustrerar mig och något slutgiltigt svar på ovanstående och andra frågor kan varken jag eller någon annan förväntas komma med.

Men ändå är det spännande, för att inte säga nödvändigt att försöka modulera fram möjliga svar på kunskaps- och vetenskapsteoretiska frågor. Inte bara för att det är intressant och viktigt men också för att vi (som människor) inte kan undgå att göra detta. Vi är så vitt jag kan bedöma utrustade med förmågan och driften att hitta förklaringar och söka blottlägga mönster och sammanhang i tillvaron. Och det är nog inte en överdrift att påstå att denna färdighet dels är en nödvändig del av vår förmåga att överleva och dels är en förmåga som vi delar med många av de övriga varelserna som vi lever tillsammans med här på jorden.

 

Tanken med denna blogg är delvis att försöka bena i vad vetenskap är och inte är samt att göra försöka att utvärdera vad som är bättre respektive sämre vetenskap (eller finns det kanske bara vetenskap och icke-vetenskap?). Tanken är också att jag ska försöka utmana mig själv och mina nuvarande åsikter, förförståelser och fördomar.

Ett ämne som också intresserar mig, som jag kommer att skriva om, och som i mitt tycke ligger nära ovanstående teman är frågor kring riskhantering och andra osäkerheter i samhället och framtiden som vi gärna vill försöka greppa på ett bättre sätt.

 

Väl mött!

/ är det säkert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar