Eller för att uttrycka det mer utförligt: finns det på ett eller annat sätt egenskaper hos vissa frågor som göra dessa mer vetenskapliga i jämförelse med andra frågor, och i vad består i så fall dessa egenskaper?
Det korta svaret på första frågan, som också besvarar den
andra, är i mitt tycke: Nej!
Det är på inget vis så att frågor av olika slag avgör om något är mer eller mindre vetenskapligt. Det som avgör om något är vetenskapligt eller inte är svaret.
Det är på inget vis så att frågor av olika slag avgör om något är mer eller mindre vetenskapligt. Det som avgör om något är vetenskapligt eller inte är svaret.
Om man vänder på det: hur skulle en fråga kunna vara mer
eller mindre vetenskaplig? Det är en fråga som jag absolut inte kan besvara.
Jag förstår inte hur själva frågan kan vara vetenskaplig - men om det finns
någon "där ute" som anser att det är så och kan argumentera för detta vore jag ytterst
tacksam att få ta del av detta.
Att det finns bättre och sämre frågor är däremot höljt över
varje tvivel.
I grunden handlar alla frågor, vetenskapligt motiverade liksom andra, om När, Var, Hur och Varför? Men på detta följer att en fråga kan vara bättre eller sämre relaterat till det material (den empiri) som kan/ska besvara frågan och att frågor kan vara mer eller mindre relevanta eller viktiga (av en eller annan anledning).
I grunden handlar alla frågor, vetenskapligt motiverade liksom andra, om När, Var, Hur och Varför? Men på detta följer att en fråga kan vara bättre eller sämre relaterat till det material (den empiri) som kan/ska besvara frågan och att frågor kan vara mer eller mindre relevanta eller viktiga (av en eller annan anledning).
Frågor kan alltså passa materialet mer eller mindre och i olika
människors ögon vara mer eller mindre viktiga eller påkallade. Men frågan i sig
är varken vetenskaplig eller ovetenskaplig; en fråga är en fråga. Men svaret på
fråga kan alltså vara vetenskapligt eller inte, alltså att svaret måste uppfylla
kriterier för vetenskaplighet.
Med detta kan man så klart mena en hel massa saker, men jag
vill hävda att grunden för varje vetenskapligt svar måste vara att det är
möjligt att falsifiera[1].
Denna idé har jag självklart hämtat från Karl Popper och jag håller detta för
att vara det grundläggande och avgörande kriterier för vad som är, eller inte
är, vetenskapligt. Det kan vara så att man för tillfället (eller för all
framtid) inte kan falsifiera en utsaga, och i så fall håller vi (tills vidare)
denna utsaga för att vara sann. Men det måste vara möjligt att
falsifiera utsagan.
Ett svar som inte är möjligt att falsifiera hör hemma inom övertygelserna och trons sfär. En klassisk utsaga som hör hemma inom trons sfär är så klart frågan om Guds (eller gudars eller andra övernaturliga väsens) existens[2]. Andra utsagor som inte går att falsifiera är olika typer av tautologier (cirkelbevis). Utsagor likt följande: alla levande hästar är antingen högre eller lägre än 1 meter i mankhöjd.[3]
Ett svar som inte är möjligt att falsifiera hör hemma inom övertygelserna och trons sfär. En klassisk utsaga som hör hemma inom trons sfär är så klart frågan om Guds (eller gudars eller andra övernaturliga väsens) existens[2]. Andra utsagor som inte går att falsifiera är olika typer av tautologier (cirkelbevis). Utsagor likt följande: alla levande hästar är antingen högre eller lägre än 1 meter i mankhöjd.[3]
Av detta följer att de flesta frågor vi ställer oss skulle
kunna få vetenskapliga svar. För de flesta frågor gäller dock att vi, av
praktiska och andra orsaker, tills vidare får nöja oss med preliminära svar som
är mer eller mindre grundare på erfarenhet och/eller övertygelse.
Grunden för att ett svar ska vara vetenskapligt är alltså
att det ska vara möjligt att falsifiera det. Detta är ett nödvändigt men inte
tillräckligt villkor. Utan att fördjupa oss i Popper och hans
omfattande skriftställning ska det bara nämnas att han (bland annat) menade
att man som vetenskaplig metod borde framkasta olika typer av förklaringar
varefter man sedan skulle övergå till att försöka falsifiera dessa. Kommer man
sedan till en punkt där man inte kan falsifiera en utsaga så måste vi då hålla
den för, preliminärt, sann. Det finns inte något principiellt fel med denna
metod men jag tror ändå att vi kan konstatera att det vetenskapliga arbetet
sällan går till på detta sätt.
Jag kommer att i senare inlägg utveckla mina tankar om olika vetenskapliga metoder så just nu ska vi inte fördjupa oss i detta. Men för att knyta ihop säcken kan vi ändå konstatera att man i praktiken faktiskt försöker samla (olika typer av) bevis för att det man tror är sant alternativt att man ställer upp flera hypoteser för att sedan undersöka vilken av dessa som man kan hitta mest stöd för.
Jag kommer att i senare inlägg utveckla mina tankar om olika vetenskapliga metoder så just nu ska vi inte fördjupa oss i detta. Men för att knyta ihop säcken kan vi ändå konstatera att man i praktiken faktiskt försöker samla (olika typer av) bevis för att det man tror är sant alternativt att man ställer upp flera hypoteser för att sedan undersöka vilken av dessa som man kan hitta mest stöd för.
För att avsluta med en upprepning: Det som avgör om en
utsaga är vetenskapligt eller ej är frågans svar, inte själva frågan. Frågan
kan dock självfallet vara bättre eller sämre. Huruvida svaret är vetenskapligt
eller ej avgörs för det första av att utsagan ska vara möjlig att falsifiera.
Men på detta måste man bygga en rimlig metod – men ”till frågan om metoden”[4]
ska jag få be att återkomma.
[1]
Falsifiera = att visa att något är falskt. Karl Popper menade att det är strikt
omöjligt att bevisa att något är sant. Det spelar ingen roll hur många exempel
man än radar upp eftersom det räcker med ett exempel på motsatsen för att
påståendet ska vara falsifierat. Detta gäller för utsagor av typen; alla hundar
har fyra ben. Antigen är detta en definition, och då är ett djur som tycks vara
en hund men som har fler eller färre ben än fyra inte en hund. Eller så är det
ett försök till en empirisk utsaga och då räcker det med ett exempel för att falsifiera
utsagan. Man kan exemplifiera detta med historien om Russels induktiva kalkon:
Kalkonen fick mat varje dag klockan 09.30. Varje morgon var kalkonen
hungrig och såg fram emot vad som komma skulle och eftersom maten alltid
kom med strikt regelbundenhet kände sig kalkonen lugn och tänkte att
”snart får jag dagens mat och det ska bli gott”. Döm då om kalkonens förvåning
den dagen innan jul då den istället för att få mat blev nackad och uppäten.
[2] Jag vill
mena att det varken går att bevisa eller motbevisa att gud existerar. Alla
skulle så klart inte hålla med om det. Tex minns jag det som att Richard Dawkins
i Illusionen om Gud faktiskt menar att det går att bevisa att gud inte
existerar. Och rimligen finns det många troende som menar att det går att
bevisa existensen av deras gud på ett eller annat vis. Personligen vill jag kalla mig
för troende ateist men teoretisk agnostiker – en lydelse jag inte själv kommit
på men inte minns vem jag hört det ifrån.
[3]
Tautologier fyller dock en otroligt viktig funktion inom så väl vetenskapen som
i livet/verkligheten genom att vara det sätt på vilket vi skapar definitioner: ”1+1=2”, ”E=mc2”, "En person som är deprimerad måste vara nedstämd och/eller uppleva minskad glädje/intresse samt minst fem av följande symptom ...", ”En svan är en stor fågel med lång hals och vit fjäderdräkt”. Men det är viktigt att skilja på definition och bevis, se not 1.
[4] Som J. P.
Sartre skulle säga J
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar