onsdag 10 juli 2019

Intervju med Morten Sager, ansvarig för masterprogrammet Evidensbasering: praktik, teori, kontext vid Göteborgs universitet

Tidigare publicerat i Evidens och Beslut, utgiven av Nätverket för evidensbaserad policy



”Hur kan vi vara säkra på att vi gör rätt när vi fattar beslut om olika insatser?”

Frågan ställs på informationssidan för magister/masterprogrammet Evidensbasering: praktik, teori, kontex som ges av institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori vid Göteborgs universitet. Svaret på frågan ges också den på hemsidan och det är; genom evidensbasering. Utbildningen är tvärvetenskaplig och beskrivs som en mötesplats för humanister, naturvetare och samhällsvetare och riktar sig till framförallt till alla som är praktiskt verksamma i organisationer där evidensbasering är, eller borde vara, centralt.

Jag kontaktar Mordet Sager som ansvarar för programmet för att få veta mer.



Jesper Grip:

Hej Morten.



Morten Sager:

Hej Jesper, så roligt att du vill veta mer om vår utbildning.



Jesper:

Javisst! Och jag tror och hoppas att våra läsare också är nyfikna. Men du kan väl börja med att berätta lite om dig själv?



Morten:

Jag disputerade 2005 på en avhandling om stamcellsforskning i USA. Sedan dess har jag arbetat som universitetslektor i vetenskapsteori. 2006 fick jag och en kollega, Ingemar Bohlin, medel för ett projekt om evidensbaserad medicin. Det ledde till antologin Evidensens många ansikten (2011), som Bohlin och jag var redaktörer för. Jag har fortsatt att intressera mig för hur det fungerar när evidens ska användas för att grunda förändringsarbete och beslutsfattande inom framför allt hälso- och sjukvården. Tillsammans med en annan kollega, Lena Eriksson, jämförde jag användning av riktlinjer inom hjärtsjukvården och inom sjukförsäkringen. Där såg vi hur viktigt det är att veta vilken typ av förändring som avses när nya riktlinjer utformas och implementeras. Det är lätt hänt att det finns en övertro på vad en riktlinje kan uträtta.   



Jesper:

Ok. Hur kom det sig att utbildningen i evidensbasering startades och vilka vänder ni er till?



Morten:

Under arbetet med boken Evidensens många ansikten insåg jag hur viktig evidensbasering hade blivit inom många sektorer, men samtidigt hur lite många faktiskt visste om vad det innebar. 2013 skapade vi därför masterprogrammet i evidensbasering vid institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori. Det blev då också ett nytt huvudområde vid Göteborgs universitet. Eftersom området berör så många ämnen, discipliner och professioner var det viktigt att göra det i samråd med de institutioner och fakulteter som berörs samt statliga myndigheter, kommun och landsting. Därför fanns totalt elva andra miljöer vid universitetet med i skapandet av programmet, däribland Sahlgrenska, psykologiska institutionen, institutionen för socialt arbete, förvaltningshögskolan, Handelshögskolan och pedagogen. Myndigheter som SBU (Statens beredning för social och medicinsk utvärdering), Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten fanns också med i utformningen, liksom Västragötalandsregionen och Göteborgsregionens kommunalförbund. 

Utbildningen riktar sig till i huvudsak två målgrupper. Dels erfarna professionella inom (i första hand) vård, skola och omsorg. För dessa fungerar utbildningen som en vidareutbildning eller en kompetensutveckling. Dels personer med någon typ av kandidatutbildning som vill rikta in sin masterutbildning mot området evidensbasering. För dessa blir det en specialisering. Det är hittills framför allt den första gruppen som har sökt sig till utbildningen, antingen för en magister-/masterexamen eller någon av de fristående kurserna på programmet. Samtliga kurser i programmet kan nämligen läsas som fristående kurser. 

Det är intressant att läsa motiveringarna till varför man har sökt sig till utbildningen. De två vanligaste skälen är att studenterna vill få verktyg att skapa en mer evidensbaserad verksamhet och till att kritisera olika (missriktade) anspråk på evidens. Dessa båda skäl utesluter inte varandra utan kan nämnas av samma student. Studenterna är mycket nöjda, men utbildningen är svår så det är inte ovanligt att studenterna måste minska studietakt (gå ned från 50% till 33%) eller tvingas ta studieuppehåll. Många tror att 50% betyder att man läser lite några kvällar i veckan, men 50% motsvarar i allmänhet just 50%, dvs 20 timmars studier i veckan. Därför är 33%-takt det mest sökta.

Även de fristående kurserna är populära. Då kan man välja att fokusera på kvantitativa eller kvalitativa studier, eller förändringsarbete. Den sistnämnda har hittills varit den mest populära kursen.  



Jesper:

Berätta mer om själva innehållet i utbildningen.



Morten:

Utbildningen står på två ben. Det ena benet är praktiska färdigheter i granskning och sammanställning av vetenskaplig litteratur samt implementerings- och förbättringsarbete. Här utgår undervisningen från de mallar, metoder och modeller som används vid kunskapsmyndigheter som SBU och Socialstyrelsen eller i regioner och kommuner. Det andra benet är reflektion kring vad kunskap och organisering kan bestå i. Här får studenterna förmågan att använda olika perspektiv på vad som är bästa metoder och vad som sker när förändringar görs i en organisation. Som vetenskapsteoretiker är man van vid det andra benet, men också van vid att många tycker att det är svårt och ganska ointressant. Att börja diskutera innebörden av olika kunskapsideal som positivism och hermeneutik brukar inte vara ett bra partytrick om man säger så! Märkligt nog är det just de reflexiva momenten som är mest uppskattade på utbildningen. Kanske är det för att de ger redskap för att skapa tvärprofessionella samtal om vad som står på spel vid verksamhetsförändringar. Många är vana vid hierarkier och kamp om resurser i sina verksamheter. Här kan de mötas utan prestige. Genom att byta nivå och samtala om vilken kunskapssyn eller metodologi en viss riktlinje eller ett förändringsarbete utgår från, skapas en annan dynamik och förutsättning för ömsesidig förståelse. 



Jesper:

Hur är det med er som undervisar på utbildningen, vilka är ni och vad gör ni när ni inte undervisar på evidensprogrammet?

Morten:

Vi är flera forskare inom vetenskapsteori som håller på med frågor som berör programmet på olika sätt, såsom evidensrörelsens historiska utveckling och hur samspelet fungerar mellan profession och patienter inom rättspsykiatri. Själv har jag kommit att intressera mig för systematiska översikter inom det preventiva området och just färdigställt en översikt om insatser för att förebygga våldsbejakande extremism och en om utbildningsinsatser för att förebygga suicid. Vi har två doktorander som gått programmet och som sysselsätter sig direkt med frågor om evidensbasering. En är fysioterapeut och undersöker implementeringen av fysisk aktivitet på recept (FAR). En är sjuksköterska och ser på metoder för systematiska översikter i relation till Folkhälsomyndighetens arbete.

Även om alla vetenskapsteoretiker inte sysslat direkt med evidensbasering är frågan om vetenskapens produktion och användning fundamental för ämnet.

På programmet undervisar förutom vetenskapsteoretiker också specialister inom evidensbasering från Sahlgrenska, Göteborgsregionens kommunalförbund, Socialstyrelsen, Skolforskningsinstitutet, Chalmers och verksamma praktiker från vård, skola och omsorg. De flesta som gått klart utbildningen fortsätter inom sina respektive professioner, men ofta med ökat ansvar för kvalitetsarbete, utveckling och ledning. Ett antal har gått vidare med doktorandstudier. Några har också arbetat som biträdande forskare inom projekt med att ta fram systematiska översikter på institutionen efteråt.              



Jesper:

Hur ser du på evidensrörelsen, dess uppkomst och utbredning:



Morten:

Evidensrörelsen är intressant som ett uttryck för framför allt läkarprofessionens höga ambitioner att förbättra hälso- och sjukvården. Genom David Sacketts och hans medarbetares lansering av begreppet evidensbaserad medicin, 1992, satte de ord på behovet av att öka användningen av de bästa forskningsresultaten inom vården. Det är värt att notera detta: det var inte statliga myndigheter som i första hand drev detta, utan läkarprofessionen. I Sverige fanns visserligen redan 1987 en av de första myndigheterna inom området, SBU, som arbetade utifrån en liknande metodik, men den stora och snabba framgången kommer troligen av att läkarna själva har anammat tankesättet och metoderna.  

De flesta professioner strävar efter att på olika sätt förbättra sina verksamheter. Det kan ske på en mängd olika sätt. I detta fall har professionsföreträdare alltså gjort det genom att i första hand utforma vetenskapliga kriterier med mycket specificerade metoder och kunskapsideal som blivit vägledande för vilken typ av kunskap som ska användas i verksamheterna. En av de viktigaste poängerna med detta är att skapa en större medvetenhet om betydelsen av ny forskning inom respektive verksamhet. Tempot i tillvaratagandet av ny forskning har ökat betydligt genom utveckling av mallar, metoder och myndigheter som använder dessa för att skapa kunskapssammanställningar och riktlinjer. Utan denna förändring hade troligen vetenskapliga studier upprepats i onödan och många ineffektiva insatser fortfarande använts. En annan vinst är att en mängd områden utanför medicinen har fått upp ögonen för styrkorna med randomiserade och kontrollerade experiment. Ytterligare en vinst är den starka involveringen av (framför allt) den medicinska professionen i dessa arbetssätt. Under 25 år har en enorm kompetensutveckling därmed skett via projekt på SBU, Socialstyrelsen och ute i regioner och landsting. Detta är en på många sätt ovärderlig ökning av vad jag kallar ”evidenskompetens”, alltså förmågan att granska och väga samman nya forskningsresultats betydelse för olika verksamheter.    

I denna professionella utveckling syns samtidigt en viss brist på vetenskapsteoretisk reflektion, som har skapat problem. Vetenskapliga metoder antas alltså vara direkt användbara i verksamheterna. Få skulle idag påstå att vi medvetet ska bortse från vetenskaplig kunskap, men det som är spännande här är den direkta appliceringen av vissa vetenskapliga kriterier inom verksamheter som också präglas av en mängd andra logiker, såsom lagstiftning, patientval, beprövad erfarenhet, tvärprofessionella samarbeten osv. Det innebär att dessa andra kunskapskällor och referenspunkter inom verksamheter de facto har överskuggats av vissa metodologiska ideal. Evidensrörelsen har beaktat denna kritik och tydligare inkluderat andra kunskapskällor. När evidensrörelsen plockats upp långt bortom medicinen och dess kunskapsideal tillämpats på ett mycket brett område har det skapat konflikter. Vissa av dessa är onödiga och bygger på missförstånd och överdriven entusiasm från ”evidenskramare” och vice versa; överdriven misstänksamhet från evidenskritiker. Andra konflikter är uttryck för insikter om begränsningar i de metodideal, främst RCTer och metaanalyser, som ibland för ensidigt har knutits till rörelsen.

Eftersom det är mycket som står på spel är det viktigt att anspråk på evidens behandlas med klokhet. Annars finns en risk för backlash mot alla försök att öka användningen av forskning. Om inte ödmjukhet åtföljer hänvisningar till evidens öppnar man dörren för sanningsförakt av den typ som vi idag ser under termen alternativa fakta. En huvudpoäng är ju att uppvärdera kunskap.



Jesper:

Jag håller verkligen med om det du säger rörande svårigheten att föra över de metoder som visat sig framgångsrika inom den evidensbaserade medicinen till andra områden. Jag menar att randomiserade, kontrollerade, bubbelblinda studier självklart är ett ideal som andra områden bör sträva mot. Men det är inte alltid möjligt och i många fall inte heller nödvändigt. Kring just dessa frågor finns det mycket arbete kvar att göra och många funderingar som måste tas både ett och två varv till – vilket inte minst är ett centralt syfte med denna tidskrift.

Hur menar du att man bör förhålla sig till detta inom andra områden som samhällsvetenskap och policy?



Morten:

Som jag sa anser jag att anspråk på evidens måste behandlas med klokhet och ödmjukhet. Jag menar att detta i huvudsak handlar om att inte oreflekterat tillämpa det som lyckats inom ett område på alla andra. Det är inte ovanligt att nya rörelser och discipliner utvecklar specifika metoder, men de gäller då i allmänhet för det avgränsade område som den nya disciplinen utgör. I detta fall har kunskapsidealen antagits gälla på en ”metanivå”, alltså övergripande för en mängd discipliner och frågor. De flesta forskare och praktiker är väl medvetna om behovet av att anpassa metod efter fråga. Det som har skett inom evidensrörelsen är dock att den specifika metodhierarkin med randomiserade kontrollerade studier och metaanalyser har antagits gälla för en mängd områden, även områden där det är problematiskt. Trots att många inser detta har det varit svårt att undvika att verktyg (som riktlinjer) och infrastrukturer (som myndigheternas kunskapsstyrning och politiska insatser) som åtföljt evidensrörelsen har kommit att inkludera systematiska snedvridningar. Systematiska fel (bias) är ju annars en av evidensrörelsens stora käpphästar och mycket av arbetet går ut på att granska risken för bias. Trots detta har det ibland brustit i medvetenheten om bias på denna metanivå, alltså när snäva kunskapsideal felaktigt tillämpats för hårt på komplexa verksamheter långt bortom de frågeställningar som evidensrörelsens metodkriterier utvecklades för. För de flesta (om inte alla) vetenskapsteoretiker är detta rena nybörjarfel. Det gäller också de flesta som arbetar inom myndigheter och verksamheter. De vet att förändringar kräver mer fingertoppskänsla än vad som ryms i generella hänvisningar till vissa metoder. Trots dessa insikter har kraften i rörelsen och dess framgångsrika institutionalisering ibland kommit att överskugga insikter som funnits hos de inblandade professionerna. 

För att ta tillvara evidensrörelsens bidrag behövs en större vetenskapsteoretisk reflektion och en breddning av evidenskompetensen på alla nivåer. Genom att förstå de grundläggande villkoren för forskning och tillämpning på olika områden kan evidensbasering fullt ut komma till sin rätt. Det är lätt att förstå att en läkare behöver ställa en noggrann diagnos innan behandlingen sätts in. Det samma gäller här: Vi behöver förstå vilken typ av kunskap som behövs innan vi börjar ta fram evidens för en viss fråga.

Det handlar i grunden om att:

- att höja färdigheterna i användningen av vetenskapliga metoder och samtidigt undvika felanvändning,

- att inse att olika frågor kräver olika metoder för att besvaras och tillämpa en viss försiktighet i institutionalisering av kunskapsideal,

- och att ta tillvara praktikers insikter om de olika rationaliteter som behövs inom olika verksamheter så att de vetenskapliga metoderna kommer till sin rätt där de ska, men inte i situationer när det stör utveckling av professionserfarenhet.         



Konkret betyder det att stanna upp innan en förändring genomförs och undersöka hur liknande förändringsarbeten genomförts och vilka effekter de har gett inom liknande områden. Förändring inom en verksamhet är svårt och tar tid. Det gäller också förändringar på metanivån, alltså i synen på lämpliga metoder, kunskapsideal och vad evidensbasering består i. Jag tror dock att utbildning i nära kontakt med verksamheter är rätt metod. På några decenniers sikt är min förhoppning att vår masterutbildning kommer att innebära att en mängd människor finns ute i samhället som både kan använda verktyg för att genomföra förändring utifrån tillgänglig evidens och också förstå de varierande grundvillkoren för kunskapsanvändning inom olika verksamhetsområden.

En student i taget. En kull per år. Skynda långsamt.    



Jesper:

Tack Morten. Och fortsatt lycka till med ditt program!

Vi inkluderar information om programmet så hoppas jag att det är många som söker.



Morten:

Tack själv.










Info:

Evidensbasering: praktik, teori, kontext

Magister/masterprogram samt fristående kurser på avancerad nivå.

Ges av institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori vid Göteborgs universitet.

https://flov.gu.se/utbildning/avancerad-niva/masterprogram-i-evidensbasering

Ansökan sker via ”Antagning.se”.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar