måndag 6 mars 2017

Förklaring – beskrivning – teori

Finns det någon reell skillnad på (en vetenskaplig)[1] förklaring och (en vetenskaplig) beskrivning och hur är dessa tu kopplade till teori?


Man kan exemplifiera en (vetenskaplig) beskrivning med Linnés beskrivningar av växter, deras utseende, utveckling och livscykel samt hur olika växter är besläktade.
En (vetenskaplig) förklaring kan exemplifieras med Bohrs atommodell. Atomen tänks i denna se ut ungefär som ett solsystem med en kärna av protoner och neutroner och med elektroner cirklande omkring kärnan på olika avstånd.

Linnés beskrivning är en noggrann redogörelse baserad på iakttaganden och insamlande av fakta. De olika faktorerna i växternas livsförlopp, utseende och släktskap är grundade i empiri och alla fakta som ingår i beskrivningen finns där ute på ängen och i skogen. Självklar behövs det också lite fantasi, tolkning och teori för att sätta samman systemet som Linné utarbetade och detta hjälper oss att förstå (möjliga) övergripande samband.

Bohrs atommodell bygger, till skillnad från Linnés beskrivningar, till stora delar på antaganden och gissningar som dragits genom indirekta iakttagelser samt teoretiska/idémässiga överväganden. Undan för undan har experiment kunnat bygga på och fylla i de antaganden som modellen bygger på med empiri och data. Men modellen är till en långt högre grad beroende av antaganden och gissningar grundade på logiska överväganden utifrån de fakta man har.


En skillnad mellan beskrivningar och förklaringar som här bör uppmärksammas är att i Linnés beskrivningar kan man direkt iaktta processerna i växtens livscykel mm. I Bohrs atommodell tror man sig ha identifierat atomen som en enhet och uppgiften man har förutsatt sig är att försöka ta reda på atomens samansättning. I Linnés beskrivning går man från A till B, man kan följa processen. I försöken att komma fram till atomens uppbyggnad går man från B till A då man har slutresultatet, atomen, och försöker utröna vilka delas den byggs upp av och hur detta går till.

I och med att undersökningen i fallet med atommodellen saknar stora empiriska pusselbitar som man genom experiment och tankekraft försöker hitta så kräver denna undersökningsprocess gissningar, hypoteser och omfattande uppbyggnad av tankekonstruktioner kring hur atomen skulle kunna vara uppbyggd och varför detta i så fall skulle vara fallet. Det är detta vi kan kalla för teori.

Linné beskrivningar är också de beroende av teori, alltså att generaliseringar och uttänkta förslag på hur de olika växterna hänger ihop med varandra med mera. Men mycket mer är känt vad gäller blommans beståndsdelar och dessas inre sammanhang och den ordning i vilken de uppkommer, lever och dör än vad gäller atomens. Därför är också Linnés beskrivning mer just en beskrivning och mindre beroende av teori. Medan Bohrs atommodell dels är en beskrivning men också för sin beskrivning är mer beroende av teorier kring varför och hur och teorierna är de som därmed förklarar det som man, i brist på empiri, inte kan beskriva.

Om man köper det ovan sagda är alltså alla förklaringar i första rummet beskrivningar i varande och det som skiljet dem åt är tidspilen och graden av empiri.


[1] Jag sätter vetenskaplig inom parentes eftersom jag anser att termen vetenskaplig bör referera till processen då man försöker lära om omvärlden och att alla beskrivningar och förklaringar värda namnet självklart bör vara så korrekta som möjligt därmed blir det märkligt att göra en åtskillnad mellan beskrivningar/förklaringar i allmänhet och vetenskapliga dito efter som det implicit betyder att vanliga beskrivningar/förklaringar då är mindre korrekta är de vetenskapliga beskrivningar/förklaringar. Rimligare då är att skilja mellan beskrivningar/förklaringar, som då alltså är så korrekta som möjligt, å ena sidan och sämre/ofärdiga/halvdana beskrivningar/förklaringar å den andra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar