Jag hörde en gång åsikten att en text som utger sig för att
vara vetenskaplig måste innehålla en/någon form av teori.
Är det ett påstående som stämmer?
Det första man måste konstatera är att termen teori
härbärgerar ett antal olika begrepp (se inlägget Ord, term och begrepp). Här
har vi ett klassiskt fall av allmän vetenskaplig förvirring. Kan hända det
finns grenar inom vetenskapens stora träd där teori betyder en och endast en
sak. Jag vill dock hävda att jag ofta har stött på oklarheter angående termen
teori vilket beror på att olika personer lägger in olika begrepp i denna term.
1.
Ett första begrepp som kan
knytas till termen teori är den väldigt jordnära betydelsen som återspeglas i
meningen ”Jag har en teori om varför bilen just stannade”. Vad man då allt som
oftast syftar på är att man på grund av sin tidigare erfarenhet och sin kunskap
om bilar (generellt eller just denna bil) anser att man har en välgrundad och troligtvis
sann tanker om varför bilen stannar; till exempel att den alltid stannar när
motorn blir för varm eftersom kylsystemet inte riktigt funkar och innan den
stannar brukar det liksom ”väsa” från motorn…
2.
Detta har sin motsvarighet
inom så väl olika typer av yrkesutövning som vetenskapligt/akademiskt
språkbruk. Till exempel som i meningen ”Min teori är att ungdomar ofta handlar
impulsivt eftersom deras hjärna inte är färdigutvecklad”. Här bygger man
troligtvis uttalandet på kunskaper som inhämtats från forskning om ungdomars
hjärnor samt kanske på sina erfarenheter av hur ungdomar som man umgåtts med/studerat
handlar i olika situationer.
3.
Detta bruk av termen teori
liknar till viss del en annan användning där termen teori mer eller mindre är
synonym med termen (och begreppet) hypotes. Skillnaden är kanske att hypotesen
oftast formuleras innan och teorin kanske både innan och efter ett exempel/en
redogörelse. I vilket fall så kan man stöta på termen teori i meningar där
denna term kan bytas ut mot termen hypotes utan att betydelsen av meningen förändras;
”Min teori/hypotes är att stenen kommer sjunka till botten när jag kastar den i
sjön”.
4.
Ytterligare en annan
användning av termen teori återfinns i sådan vetenskaplig skriftställning där
man går igenom ett empiriskt material och utifrån de slutsatser man tycker att
man kan dra försöker man sig på en generalisering vilken sedan får gå under
namnet teori. Ett exempel på en sådan användning kan vara formulerandet av (det
av mig påhittade) påstående ”Bruket av den järnskodda plogen blir inte utbredd
förrän man på ett lokalt plan tillverka järn av tillräckligt god kvalitet
vilket i sin tur hänger ihop med tillgången på tekniskt kunnande kring
smältugnar som kan uppnå en tillräckligt hög temperatur”. Ett dylikt påstående
är en generalisering utifrån kunskapen man inhämtat från X antal fall som man
sedan skulle kunna testa på andra geografiska områden och då i förlängningen
ytterligare stärka eller falsifiera denna generalisering.
Detta sätt att definiera teori liknar de definitioner som föreslås på wikipedia. Där förklaras teori vara en förklaring av empiriska fenomen alternativt ett antal hypoteser som tillsammans förklarar någonting (http://sv.wikipedia.org/wiki/Teori).
Detta sätt att definiera teori liknar de definitioner som föreslås på wikipedia. Där förklaras teori vara en förklaring av empiriska fenomen alternativt ett antal hypoteser som tillsammans förklarar någonting (http://sv.wikipedia.org/wiki/Teori).
5.
Ett annat användande av
termen teori är det mycket abstrakta hänvisandet till förståelsen av världen
och verkligheten som i grunden varandes materiell eller ideell, alternativt
antagandet om att världen där utanför existerar oberoende av våra sinnen eller
ej.
6.
Slutligen kan man med teori
också användas som mena mer eller mindre en synonym till begrepp, alltså att alla termer
innehåller begrepp/teori; alla uttalanden som söker att förklara någonting innehåller
i sig teorier/begrepp som lämnas oförklarade. Om jag säger att jag har en teori
om varför joggare ofta sjunger i duschen så utgår detta uttalande i sig från en
hel massa antaganden om verkligheten vilka just i detta sammanhang lämnas
oförklarade. Till exempel utgår jag från att det finns en kategori som kan
kallas ”joggare” och att jag av någon anledning vet att dessa sjunger i
duschen. Dessutom påstår jag att dessa två fenomen dessutom har ett kausalt
samband.
Detta hör även ihop med konstaterandet att det inte finna några teorifria observationer. När helst vi tar intryck av världen runt om oss (hela tiden) så tolkas detta. Det finns ingen information som är "ren".
Detta hör även ihop med konstaterandet att det inte finna några teorifria observationer. När helst vi tar intryck av världen runt om oss (hela tiden) så tolkas detta. Det finns ingen information som är "ren".
7.
Det finns säkert fler
definitioner, men just nu kommer jag inte på fler…
För det första skulle jag vilja hävda följande: givet att det
finns en hel mängd definitioner av termen teori och att man i uttalandet ”alla
vetenskapliga förklaringar måste innehålla en teori” inte vet vilken av dessa
definitioner som åsyftas, så kan man inte visa att detta uttalande är riktigt eller ej.
För det andra vill jag mena att huruvida någonting är
vetenskapligt eller ej i första hand avgörs om det är möjligt att falsifiera, mm (vilket
jag berört i inlägget Vetenskapliga frågor (är jag tjatig nu eller...)).
För det tredje: om vi bortser från att alla punkter ovan kan
benämnas med samma term så kan vi konstatera att flera punkter kan gälla
samtidigt.
Punkt 6 är sann och stämmer för alla uttalanden, i vardagen eller i vetenskapen.
Punkt 5 är också alltid sann: vetenskapliga uttalanden befinner sig alltid i någon typ av kontext där världens beskaffenhet antas vara på ett visst sätt, även om det inte anges.
Punkt 3 och 4 går att översätta till den eviga dispyten mellan induktion och deduktion och någon av dessa utgångspunkter, eller en kombination av dem båda, är väl i princip omöjlig att klara sig utan.
Punkt 1 och 2 är egentligen den samma som 4, även om det är uttryckt mer vardagligt.
Punkt 7 är nog också sann…
Punkt 6 är sann och stämmer för alla uttalanden, i vardagen eller i vetenskapen.
Punkt 5 är också alltid sann: vetenskapliga uttalanden befinner sig alltid i någon typ av kontext där världens beskaffenhet antas vara på ett visst sätt, även om det inte anges.
Punkt 3 och 4 går att översätta till den eviga dispyten mellan induktion och deduktion och någon av dessa utgångspunkter, eller en kombination av dem båda, är väl i princip omöjlig att klara sig utan.
Punkt 1 och 2 är egentligen den samma som 4, även om det är uttryckt mer vardagligt.
Punkt 7 är nog också sann…
SLUTSATS
Ett vetenskapligt uttalande bör nog innehålla någon typ av teori för att få kallas vetenskaplig. Men å andra sidan så innehåller alla uttalanden teorier i meningen som ges under punkt 6 så vetenskapliga uttalanden inte bara bör innehålla teori utan gör också alltid det av nödvändighet.
Dessutom så är det högst oklart vilken betydelse man syftar på i uttalandet. Av detta måste vi anse att uttalandet att ”alla vetenskapliga uttalanden måste innehålla en teori” är slarvigt och behöver förtydligas innan det finns någon mening med att ta det på allvar. Att det finns ett behov av att diskutera och definiera termen och begreppet "teori" är i mina ögon av nöden.
Ett vetenskapligt uttalande bör nog innehålla någon typ av teori för att få kallas vetenskaplig. Men å andra sidan så innehåller alla uttalanden teorier i meningen som ges under punkt 6 så vetenskapliga uttalanden inte bara bör innehålla teori utan gör också alltid det av nödvändighet.
Dessutom så är det högst oklart vilken betydelse man syftar på i uttalandet. Av detta måste vi anse att uttalandet att ”alla vetenskapliga uttalanden måste innehålla en teori” är slarvigt och behöver förtydligas innan det finns någon mening med att ta det på allvar. Att det finns ett behov av att diskutera och definiera termen och begreppet "teori" är i mina ögon av nöden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar